Sunday, September 30, 2007

Frälsningsarmen skrämmer ingen !

Jag blir alltid lika besviken när jag ser en liten flock från Frälsningsarmen göra en spelning på stan. Tror dom verkligen att försiktigt gitarrplink och marracas skakande inger någon form respekt ? Nej ! det skall vara riktig marschmusik som det anstår en "arme". Det skall vara ljudvågor som får fönsterrutor att krossas, och får duvorna att bli paralyserade av chock. Tonerna skall klättra ända upp till himmelen !

Förslag på förbättringar Frälsningsarmen är den mest blyga och blekaste styrkan i världen. Hjälpsam som jag är, har jag skissat några förslag på nya beklädnader.

Bild 1. En Officerare i frälsningsarmen skall se ut såhär. Som du ser är han dekorerad med ett järnkors, en attiralj som de mest hängivna soldaterna tilldelas. Samtliga i armen skall oavsett sin rang, bära armbindlar med frälsningsarmens väl innötta motto på "blod & eld". Befälen skall utstråla auktoritet, detta kan förstärkas med att dom bär långa knarrande svarta skinnkappor, samt blanka högskaftade läderstövlar.



Bild 2. Soldaterna skall ha korsbeprydda hjälmar. Dessa crusifix kan tändas nattetid. Det är Passande med någon form av belysning, på våra mörka breddgrader.



Jag vill se en kaxigare frälsningsarme, en arme som gör halt ! Och avslutar sin långvariga reträtt. Framåt ! ta inga fångar !

Jag är bara glad över att kunna hjälpa till. :)


Gavin Rossdale - Adrenaline


Andra bloggar om: , , , , , ,

14 comments:

Ninde said...

Ha,ha vi försökte dra ihop frälsiskläder inför ett maskerad jippo en gång. Idén var vi ett helt gäng skulle klä ut oss till frälsisoldater. Sedan skulle vi helt sonika köra "pärleporten" tills de arma åhörarana proppade insamlingsbyssorna fulla med pengar för att få tyst på oss.

Självfallet skulle det framgå att vi var utklädda *duh*.Pengarna vi samlade in skulle återbördas med byssorna till frälsningsarmén. Först efteråt skulle vi supa skallen av oss på festen. Det var planen.

Som gillades av alla frälsisar utom en sur gubbe. Som inte trodde oss om att klara av det där sista momentet och och inte ville se sin kår svärtas av studentikost slödder som oss..;)

Men du? Om frälsis ska ha nya uniformer, vad är det för fel på flygvapnets? Eller marinkårens paraduniform?

Anonymous said...

Ja, fast han har skrivit att han inte ska maila mig mer så hoppas på det!

Rollx said...

Ninde.
Jag kände för att vara lite retro. Det Tyska modet 1939 - 1945 kändes mest kaxigt. Och den där symbolen som prydde deras krigsmaskiner (flygplan, stridsvagnar) kan liknas vid ett kors. Jag ville ha en "blitzkrieg" känsla över Frälsningsarmen.

Wysteriia.
Hoppas att "nissen" håller vad han lovat. Oönskade bekanskaper är det värsta som finns. :(

Johnny said...

ja du rollx, det var en spännande idè må jag säga. bodde ett tag på kvilletorget och hörde deras musicerande utanför. och du har rätt, det behövs göras något.
bra låt också.

Ivana said...

Jag tror det skulle funka huuuur bra som helst! Jag skulle då ge dom pengar direkt så rädd som jag är : )

Rollx said...

Jdawg.
Vem vet ? En aggressivare framtoning, kanske fyller Frälsningsarmens pengabössor blixtsnabbt ! Jag tycker att dom skall försöka iallafall. :)

Ivana.
Förslaget på den "nya Frälsningsarmen" Kan vara ett vinnande recept. ;)

stella sweden said...

Förlåt...*gapskrattar*....trevligt att bli road så här på förmiddagen, men jag tror inte riktigt att du menar allvar!
;)

Ninde said...

"Amen guud så retro!" Fast inte såå förtjust i just deras symboler. Även om de snodde dem i sin tur ..

Rollx said...

Stellapolaris.
Jag är alltid seriös. ;)

Ninde.
Nein ! jag tänkte inte på Swastikan.
Den här symbolen menade jag.

Ivana said...

Det tror jag absolut! Men de kan ju också vara lika söta & snälla, efter att folk har skänkt en massa pengar kan de få en maskros eller något. :)

Ninde said...

*Puh* Tur det.. ;)

Rollx said...

Ivana.
Det är en hård värld, och man måste ta för sig. Frälsis har inte riktigt fattat det. En maskros, tja varför inte. :)

Ninde.
hakkorset kommer föralltid att vara förknippat med något mycket ondskefullt och vidrigt. Tvi !

Ivana said...

Självklart måste man lära sig det men jag tror mer på belöning/bestraffning system. Om man är duktig & ger pengar så får man en blomma. Annars då jävlar. Så det är bara en hård värld för människor som inte gör det de ska : )

Anonymous said...

Det var några intressanta grejer där. Tack för utstationering det.