Sunday, May 20, 2007

Krumelurer.

Rotade igenom en gammal hög med gamla teckningar jag gjort för längesedan. Och hittade ett gäng färgade ark av "stort" format, som jag har klottrat en massa underliga krumelurer på, och färglagt dom. Kunde bara scanna in en liten snutt, eftersom arket är så stort. Det räcker med 1 i denna stil, annars blir man ju snurrig. :)



Banan båt
Och här har jag tydligen gjort någon form av frukt båt. :)



Masken.
Ok då !. Han får också hänga med.



Byggare Bob.
Söndagen var lugn, stack över till syster och tillbringade en stund med systersonen (snart 3 år). Vi kikade bla på en dvd med en av hans favorit karaktärer vid namn byggare Bob. När man tänker efter så har ungarna idag ett "enormt" utbud av diverse olika barnprogram. Det var verkligen torftigt med valmöjligheterna när man själv var liten. Dessa fick man nöja sig med Vilse i pannkakan och Tårtan Men den här lilla gubben var en favorit ! . Professor Balthazar. :)

Hur många heter ?.
På scb kan du kika på hur många som bär just ditt namn. Tydligen finns det någon som heter Hitler !. :D Här följer även några andra exempel.

1 man har förnamnet Hitler. Av dessa har 1 namnet Hitler som tilltalsnamn/förstanamn.

1040 män har förnamnet Elvis. Av dessa har 569 namnet Elvis som tilltalsnamn/förstanamn.

7 män som har förnamnet Yo . Av dessa har 3 namnet Yo som tilltalsnamn/förstanamn.

10 män har förnamnet Stalin. Av dessa har 4 namnet Stalin som tilltalsnamn/förstanamn.

SCB - NAMNSÖKNING


Bogserbåten Viscaria.
Här har vi en annan Roland som har dokumenterat sin resa med bilder, från Luleå med bogserbåt till min gamla hemby Karlsborgsverken. Jag fastnade för några av nattbilderna på hans resa, dom såg rätt häftiga ut.



MED KURS MOT KARLSBORGSVERKEN

Och så var det bra för denna gång. :)

Andra bloggar om: , , , ,

6 comments:

Anonymous said...

Hjälper du till ikväll ?.

Rollx said...

Självklart !. Jag har ju lovat. Har inte glömt bort det, så "senil" är jag inte ännu. :)

Puman said...

jag gillar lilla masken! den påminner mig (lite lurig) :)

du är duktig!

Jill Wegerup said...

Vad konstigt att dem tillåter att man heter Hitler eller Stalin. Ännu mer med tanke på vilket liv det var kring de som ville döpa ungen till Metalica...

Ivana said...

Professor Balthazar är kung!

Rollx said...

Puman.
Du vill kanske ut och meta. :) Ok ! jag kan tälja varsitt metspö, så kan vi sticka ut och fiska.

Jag fick en idee till en bild, när jag ser ditt foto. Om jag gör något av detta, då visar jag naturligtvis upp resultatet.

Jill.
Det är säkert inte som man tror. Det är kanske bara en kille från Bangladesh som heter Hitler i förnamn (stackarn). Namnet Stalin bär säkert några blodröda kommunister, eller några Georgier boendes i Sverige. Dom är stolta över honom i hans födelseland Georgien. Jag har förresten varit där (Tblisi).

Ivana.
Jaaaa Balthazar är jättebra !. Han uppfinner en massa kuliga saker. Han brukar ha lösningen på alla problem som dyker upp.